درباره پویش

كارشناسان و صاحب ­نظران آموزش و پرورش، برای دوره نوجوانی، اهداف كلّی زير را برشمرده ­اند:

  • كشف استعدادها و رغبت­ های فردی دانش آموزان، به منظور هدايت تحصيلی و شغلی آنان.
  •   آماده شدن نوجوانان براي ادامه تحصيل در زمينه­ ی استعدادها و علاقه­ های شخصی.
  •   پرورش فضايل اخلاقی و معنوی در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی.

لیکن علی رغم تلاش­ های دلسوزانه­ ی دست اندرکاران آموزش و پرورش، به نظر می ­رسد برای تحقّق اهداف مذکور، برنامه ریزی و اقدامات متفاوت و گسترده تری نسبت به نظام آموزشیِ رسمی لازم است. از این رو، بر آن شده ­ايم تا با تدوين و اجراي طرحی فراگير به نام «پویش» ، با نظام بخشی به فعّاليّت­ های فوق برنامه در مدرسه، زمینه را برای تحقّق اهداف فوق فراهم نموده و دانش آموزان را در رشد و پويش همه جانبه یاری نماییم.

پویش، مجموعه فعّاليّت­ ها و برنامه­ هايی است كه به صورت كلاس­ ها، کارگاه­ ها و پروژه­ های علمی-آموزشی در دوره ­های معيّن و فراتر از برنامه­ های رسمي آموزش و پرورش انجام مي­ شود. اين كلاس­ ها با موضوع­ های متنوّع و در رشته­ های گوناگون مانند­ قرآن و عترت، علوم، ادبیّات، هنر، فنّی، ورزشی و . . . برای رسيدن به اهداف كلّی تربيتی این مقطع سنی، ارائه می­ گردد.

هدف اصلی از برگزاری كلاس ­های پويش اين است كه «دانش آموزان در پرتو هدايت و راهنمايی مربّيان خود، استعدادها و علايق خود را كشف نمايند و با خوديابی و خودشكوفايی، نقش مؤثّری در فرايند رشد و تربيتِ خویش ایفا نمایند». در این صورت، آنان خود را باور نموده و به ارزش ­های وجودی خويش پی می­ برند و احساس موفّقيّت در ایشان زنده می گردد.

همچنين برای انتخاب آگاهانه­ ی رشته­ ی تحصيلی و يا زمينه­ های شغلی آينده، تجربه و توانمندی بیشتری پیدا خواهند نمود. در اين طرح، سعی شده است با فراهم نمودن زمينه­ هايی نو و متنوّع و افزایش قدرت انتخابِ دانش آموزان، انگيزه و نشاط كافی برای تلاش بيشتر و كسب مهارت­ های لازم در آنان فراهم شده و بیشترِ سلیقه­ ها و علایق فرزندانمان نیز پوشش داده شود.