کــشـیــدگــی تــانــدون هـــا

بسم الله الرحمن الرحیم و بذکــر مولانا الحجه المهــدی

المستغاث بکــــ یا صاحبــــ الزمان

شاید تا حالا شنیده باشید که  برای افرادی که ورزش می کنند یا بار سنگینی بلند می کنند می گویند:

“تاندون دست یا پا یا … او کشیده شده و یا پاره شده است”

اما سوال اینجاست که تاندون چیست و در اثر چه اتفاقاتی کشیده یا پاره می شود. وقتی تاندون کسی کشیده می شود چه باید بکنیم و… .

کشیده شدن شدید رباط (لیگامان) که به صدمهٔ کامل یا ناکامل منجر شود را کشیدگی رُباط می‌گویند. پیچ‌خوردگی یا در کلام عامیانه رگ به رگ شدن علت اصلی کشیدگی رباط است. زمانی که ساختمانی مانند رباط، جامعیت ساختمانی خود را از دست بدهد از واژه کشیدگی استفاده می‌گردد.رباط‌ها عامل اتصال استخوان‌ها در مفاصل هستند. مهمترین نقش رباط‌ها در بدن، ایجاد ثبات و پایداری در مفصل است. رباط‌ها و تاندون‌ها از نظر ساختمان بسیار مشابه‌اند، اما رباط‌ها معمولاً نسبت به تاندون‌ها پهن‌ترهستند.

علل کشیدگی

  1. پیچ خوردگی، کشیده شدن ناگهانی رباط ها و مفاصل.

  2. ضربه به بدن.

  3. سقوط و زمین خوردن.

درمان

  1. مصرف مسکن های درد مانند ایبوپروفن و استامینوفن.

  2. بی حرکت نگاهداشتن موضع به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر.

  3. استفاده از کمپرس یخ در ۷۲-۴۸ اولیه-کمپرس باید در فواصل زمانی ۳-۲ ساعت به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه روی موضع قرار داده شود.

  4. باند پیچی کردن موضع آسیب دیده از تورم بیشتر آن جلوگیری می‌کند در هنگام باند پیچی کردن مراقب باشید بیش از حد باند را محکم دور موضع نپیچید زیرا با این عمل از رسیدن خون به ناحیه مورد نظر جلوگیری می‌کنید.

  5. بالا نگاه داشتن ناحیه آسیب دیده تورم آن را کاهش می‌دهد.

  6. هیچگاه در ۴۸ ساعت نخست کشیدگی و رگ به رگ شدن از کمپرس گرم استفاده نکنید. اما پس از گذشت ۳-۲ روز استفاده هر دو نوع کمپرس گرم و سرد مورد استفاده می‌باشد.

    پیشگیری

  7. هنگامی که خسته یا دچار درد عضو می‌باشید از ورزش کردن و انجام فعالیت بدنی خودداری کنید.

  8. با پیروی از یک رژیم غذایی متعادل سلامتی خود را همواره حفظ کنید.

  9. وزن خود را کنترل کنید.

  10. پیش ازانجام هر گونه فعالیت بدنی ابتدا بدنتان را گرم کرده و حرکات کششی انجام دهید.

  11. کفش های مناسب و کاملاً اندازه به پا کنید.

  12. همواره عضلات خود را قوی، نرم و انعطاف پذیر نگاه دارید.

  13. همواره شرایط فیزیکی مناسبی داشته باشید.

  14. استفاده  از تجهیزات حفاظتی هنگام فعالیت بدنی استفاده کنید مانند ساق بند، مچ بند و غیره.

نواحی شایع کشیدگی

  • مچ پا. پیچ خوردگی مفصل مچ پا شیوع بالایی دارد.

  • زانو. آسیب رباط ها در زانو به خصوص در ورزشکاران شایع است. پارگی رباط متقاطع جلویی از میان رباط های دیگر زانو زیاد دیده می‌شود.

  • انگشتان دست

  • مچ دست

  • انگشتان پا

 

باید عرض کنم که من این مطالب را پیرو مطلب دوست خوب و عزیزم جناب آقای علی زالـی گذاشتم و از این که چند روزی مطلب نگذاشتم عذر خواهی می کنم ؛ به علت وقایعی که رخ داد ومن را در گیر کرد به گذاشتن مطلب نرسیدم.ان شاء الله اگر بتوانم جبران خواهم کرد.

منبع: ویکی پدیا

صلی الله علیکـــ یا ولی العصر ادرکنا

Kashani Javid Ali نوشته شده توسط:

بِسمِ اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم وَ بِذِکــرِ مَولانَا الحُجَّةِ "المَهـــدِی" "اَلمُستَغاثُ بِکـَــ یا صاحِبـَــ الزَّمان" شاید این بنده ی حقیر لایق این نباشد که در اینجا سخنی گوید و مطلبی بگـذارد امّا چه کنیم که این علاقه به علم و درس به این بنده ی حقیر هم اجازه می دهد مطلبی بگـذارد و چیز های اندکی از آموخته ها و تحقیقات دست و پا شکسته اش را با دوستان دانا و باوفایش در میان بگـذارد تا شاید بتواند اندکی به علمشان افزوده کند! "خــاکــ قلم همگیتان؛" "AmirAli KashaniJavid"

اولین نفری باشید که نظر می دهد.

پاسخ دهید